The Lean Startup
7 minuten
Over het boek
The Lean Startup van Eric Ries is hét boek voor startende bedrijven. Het legt de nadruk op het omgaan met feedback van klanten. Dit wordt gedaan om bedrijven te helpen snel te beginnen en te groeien. Daarnaast bespreekt Eric Ries de ontwikkeling van bedrijfsmodellen en gaat in op het maken van een MVP, wat staat voor minimal viable product. Aan de hand van waargebeurde voorbeelden van diverse bedrijven, legt Eric Ries uit hoe startende ondernemers risico’s kunnen beperken, hun kansen op succes kunnen vergroten en duurzame bedrijven kunnen ontwikkelen, van concept tot lancering en daarna.
Over de auteur
Eric Ries is een succesvolle ondernemer en medeoprichter van IMVU. IMVU is een sociaalnetwerksite in de vorm van een online metaverse met 3D-avatars. Tegenwoordig is hij een veelgevraagd consultant en openbaar spreker. Hij is vooral bekend om zijn boek ‘The Lean Startup’, waarin hij zijn visie over startups uitlegt.
Inleiding
Volgens Eric Ries is een “startup” een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van een nieuw product of dienst, waarbij het nog onzeker is of het überhaupt zal slagen.
Gevestigde bedrijven zijn geen startups omdat ze lang genoeg bestaan om te weten wat voor hen werkt. Startende bedrijven verschillen echter omdat ze, anders dan gevestigde bedrijven, nog steeds geen historische gegevens hebben om zich op te baseren. Daarom zijn startende bedrijven vaak onzeker over wat hun consumenten willen en verwachten, en zijn ze onzeker over de beste strategieën om klanten aan te trekken en een duurzaam bedrijf op te bouwen.
In dit boek en de flitsen ontdek je de principes die de kans van slagen voor je startup vergroten door uit te zoeken wat je klanten daadwerkelijk willen.
Flits 1: Spring in het diepe om te weten of er vraag is naar je idee
Een duik in het diepe is vereist als je voor het eerst een product maakt, omdat jij als oprichter vertrouwen moet hebben dat het idee zal slagen. Elke ondernemer moet twee belangrijke hypothesen ontwikkelen en verifiëren om snel de kloof tussen ‘geloven’ en ‘weten’ te overbruggen:
De waardehypothese gaat ervan uit dat een product waarde zal bieden aan zijn gebruikers, dat wil zeggen dat het product ontdekt en gebruikt zal worden door de eerste paar kopers of abonnees.
Anderzijds gaat de groeihypothese ervan uit dat het product uiteindelijk een grotere markt zal aanspreken, naast de eerste klanten.
Het is belangrijk dat je product zowel de waardehypothese als de groeihypothese doorstaat. Het is alleen de moeite waard om de tijd en moeite te steken in het bouwen van het product als het product geverifieerd kan worden.
De visie van Flitsboek.NL is dat mensen die Nederlands spreken graag Nederlandse samenvattingen van boeken willen lezen en samenvattingen van luisterboeken in het Nederlands willen horen. Waardehypothese? Check. Je bent het levende bewijs! Daarnaast zijn er volgens marktonderzoek voldoende mensen die zichzelf willen verbeteren door middel van boeken te lezen. Groeihypothese? Check.
Flits 2: Maak een MVP en leer je doelgroep kennen
MVP staat voor ‘Minimal Viable Product’. Dit is eigenlijk een testversie van je product, het minimale wat nodig is om het probleem van je klanten op te lossen. Het maken van een MVP versie is de snelste en gemakkelijkste manier om input van echte klanten te verzamelen over je concept. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn en mag alleen bevatten wat absoluut noodzakelijk is om klanten een realistisch inzicht te geven in de werking van je product. Het moet ook net genoeg waarde bevatten om hen nuttige informatie te kunnen laten geven.
Een goed voorbeeld van een startup die een MVP maakte is Dropbox. De makers kozen ervoor om hun hypothese te testen, met de vraag of er behoefte was naar een frisse en gebruiksvriendelijke data synchronisatiedienst. Zodoende maakten ze een filmpje waarin ze hun idee uitlegden. Ze maakten de werkelijke dienst nog niet, omdat ze wisten dat het veel tijd zou kosten om hun idee om te zetten in een product.
Het Dropbox-team besloot dat ze op de goede weg waren nadat 75.000 personen zich in één nacht op hun wachtlijst hadden ingeschreven, wat de veronderstelling bracht dat er behoefte aan was. Daardoor waren ze zelfverzekerd genoeg om te beginnen met het maken van het echte product.
Als je een startup begint, moet je ontdekken wat de echte waarde is voor je klanten. Bespaart het hun tijd? Bespaard het kosten? Behalen ze enig voordeel van jouw product? Als het antwoord ‘ja’ is, dan ben je op de goede weg. Als het antwoord ‘nee’ is, dan moet je waarschijnlijk een ander product zoeken om een bedrijf mee te beginnen.
“Klanten geven er niet om hoeveel tijd het kost om iets te bouwen. Ze geven er alleen om als het in hun behoeften voorziet,” is een van de beste citaten uit het boek. Het eerste doel van je startup is dus het vinden van een ondernemingsplan dat nu en in de toekomst werkt. In de praktijk betekent dit het uitzoeken van wat je potentiële klanten willen en hoe je ze dat kunt geven, terwijl je genoeg geld blijft verdienen om het bedrijf draaiende te houden.
De primaire taak van de managers van elke startup moet zijn om het hele bedrijf, inclusief alles wat dagelijks gedaan wordt, te laten concentreren op het bereiken van de visie. Een startup heeft meer kans op succes als dat lukt!
wIL JE DE REST VAN DE SAMENVATTING LEZEN?
Flitsboek helpt je om 10x zo snel informatie te verwerken. Probeer het nu 30 dagen gratis uit.